Selamat Hari Ibu


Isteriku bersama putera kami Muhd Faris Daniel, Muhd Muaz Naufal dan Muhd Mufid Mikail

Salam, esok tanggal 9 Mei 2010 adalah tarikh yang telah ditetapkan di negara kita Malaysia dan oleh kebanyakan negara di dunia. Sebenarnya Hari Ibu disambut pada hari berbeza antara negara kerana berbagai-bagai asal-usulnya. Lihat jadual tarikh sambutan hari ibu di sini.

Selamat hari ibu pertamanya buat isteriku yang hanya Allah saja yang mampu membalas jasanya terhadap anak-anak dan juga atas kasih dan sayang dalam menjaga aku juga. Terima kasih sayang.


Tiada pelukan sehangat pelukan seorang ibu

Aku ingin berkongsi sedikit info perlukah kita sebagai orang Islam untuk menyambut hari Ibu?

Di dalam Islam, kita dituntut untuk menghormati ibu bapa kita setiap masa dan ketika. Bukannya hanya terhad kepada hari-hari tertentu sahaja seperti pada hari ibu atau hari bapa.

Firman ALLAH Subhana Wa Ta’ala : Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ah”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”
[Surah al-Israa’, Ayat 23 hingga 24]

Dr. Yusuf al-Qaradhawi pernah berkata, “Hari ibu ini timbul kerana pihak orentalis/doktrin barat memikirkan bahawa inilah cara yang terbaik untuk mereka menarik minat anak-anak remaja barat agar menghormati orang tua mereka. Umumnya kita tahu bahawa masyarakat barat amat tipis dengan adab tatasusila, jadi dengan mengadakan/mengkhususkan hari-hari tertentu sekaligus dapat memupuk remaja mereka agar menyayangi dan menghormati orang tua mereka.”

Manakala masyarakat kita pula umumnya lebih cenderung dengan budaya ikut-ikutan. Sentiasa terpengaruh dan terpedaya dengan budaya orang kafir dan barat. Bila orang kafir sambut hari valentine kita pun nak sambut sama! Bila orang kafir sambut april fool, kita pun ‘fool’ sama kerana sambut hari karut tu! Bila orang kafir sambut hari ibu dan hari bapa kita pun nak buat sama! Sungguhpun perayaan ini murni dari pandangan mata kasar kita. Tapi hakikat agama Islam kita tidak pernah mensyariatkan atau menuntut umat-umatnya agar menghormati dan menyayangi orang tua mereka, suami atau isteri mahupun anak-anak mereka pada hari-hari tertentu sahaja.

Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda : “Sesiapa sahaja yang menyerupai sesuatu kaum itu , maka dia itu termasuk di dalam golongan mereka”
[Hadits Sahih – diriwayatkan oleh Imam Abu Daud R.H dalam sunannya, Imam Ahmad Bin Hanbal di dalam musnadnya Dan Imam as-Suyuti di dalam al-Jamie’ as-Shaghir, disahihkan oleh Al-Albani]

Islam adalah ‘Deen’ atau cara hidup. Ia telah merangkumi segala-galanya. Bukan hanya kehidupan untuk di dunia yang sementara ini bahkan kehidupan abadi (abadan-abadan) nun di akhirat kelak. Moga ALLAH Subhana Wa Ta’ala terus memelihara kita semua agar kekal terus dalam agamanya iaitu Islam dan mengamalkan cara hidup yang berlandaskan syariat Islam yang sebenar.

Nota:Bagi aku kita kena raikan ibu kita setiap masa. Bila-bila dan di mana-mana. AL-Fatihah buat arwah mak aku yang telah kembali ke Rahmatullah tanggal 4 Ramadhan 1995. Moga Allah menempatkan ‘mak’ di kalangan orang-orang yang dikasihiNya. Amin.


3 thoughts on “Selamat Hari Ibu

  1. Salam bro..ape kabo..? lame x menjenguk blog ko ni..busy skit huhu.. Selamat Hari Ibu utk sume ibu2..aku setuju dgn ko, hari ibu ni hari2 sebenonye kakaka…semoga kita menjadi anak yang baik kepada ibu kite yek.. Alfatihah..

    1. Salam jugak buat bro zenn, yalah sekarang ni aku kat ofis ngan sifuu acaii pun dah tiba musim sibuk dah…lagi fotografer full time ko mesti lagi sibuk. Apapun wlau sesibuk mana pun kita jgn lupa kedua orang tua kita. Ya tak?? Selalulah jenguk mereka. Jgn tunggu hari ibu dan bapa je. Selamat bekarya bro…

  2. Salam awe.. waa.. lme rsenye xdgr khabar ko. sihat we?? ak setuju ngn ko we. padahal hari cm ni la lebih penting. syukor Alhamdulillah aku masih ada kedua2nya. skrg sebulan sekali aku akan cube tuk blik kg, esok dah kawin ntah cm ne agknye. bekalan mak bp salah satunya meniggalakan anak yg soleh & solehah kerana mereka yg akan mndoakan kite apabila kita tiada kelak. AlFatihah..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s