Abah, Along Dulu Duduk Dalam Perut Ibu Kan?


Teaser Majlis Pertunangan Wawa & Fadhil

Pertanyaan kat atas tu kadang-kadang susah betul nak menjawab dengan anak-anak ni. Lepas aku jawab ‘YA’, dia tanya lagi, macamana Along boleh masuk dalam perut ibu?..sekali lagi soalan yang membuat aku terpaksa berfikir panjang untuk menjawab. Aku dah lah bukan pelajar sains tulen yang belajar “BIOLOGI” dulu. Aku belajar sains asas je. Untuk menyelamatkan soalan tadi menjadi soalan yang terus bersambung aku jawab “Allah yang Maha Besar buatkan”. Mujur dia tak teruskan soalan lagi. Aku lihat muka dia pun macam tengah membayangkan sesuatu yang sesuai dengan umurnya. Sebelum dia sambung lagi aku cakap kat dia besarkan kuasa Allah?..akhirnya dia mengangguk. Lega sedikit aku.

Persoalan-persoalan macam ni korang boleh baca dalam buku Begini Sayang! yang di tulis oleh saudara Hisham Sharif. Dan aku percaya ramai antara kita yang gagal berkomunikasi dengan berkesan dengan anak-anak kita.

Aku cuba kongsikan apa yang aku tahu walaupun sedikit. Moga dengan yang sedikit ini dapat membantu kita menzahirkan zuriat yang seperti kita semua impikan. Amin.

Nota: Aku juga ada kongsikan shared video “alam rahim’ kat Facebook aku Zakuan Awe. Vidoe ni sesuai untuk kita jawab secara visual untuk anak-anak kita.


Tinggalkan Jawapan

