Tazkirah


Teaser Majlis Perkahwinan Nurul + Faizal, Tanah Merah, Kelantan

Malam jumaat macam biasa ada majlis baca Yassin kat surau apartment aku. Lepas baca Yassin aku duduk berbual-bual ngan geng-geng surau. Isu malam tadi ialah berkenaan macam mana nak ajak supaya lebih ramai penduduk turun sembahyang berjemaah kat surau sekurang-kurangnya masa solat Magrib dan Isyak. Macam-macam dah geng surau buat program. Yang ramai datang biasanya budak-budak la. Itupun kalau ada makan-makan.

Aku pun rasa bertanggungjwab juga. Sebab aku pun jarang dapat berjemaah kat surau. Sekarang ni aku cuba juga gagahkan diri sekurang-kurangnya untuk waktu isyak. Aku biasa bawa sekali anak-anak aku. Nak dakwah orang lain mungkin aku tak berapa kuat lagi. Aku cuba dakwah keluarga aku juga. Aku harap usaha macam ni kena ada kat setiap geng surau. Bawa keluarga kita sama bila ke surau. Bagi aku ini sebagai langkah pertama. Sedikit idea dari aku yang masih kurang imannya.


2 thoughts on “Tazkirah

  1. selain drpd itu, latihan utk kita di pejabat, ajak diri sendiri dan kawan-kawan utk solat berjemaah bersama-sama di surau opis…bukan wat surau ‘swasta’ di floor/bilik masing2(kalau istilah asrama dulu musollik)…insyaAllah kalau dapat didik diri di pejabat, akan terbawa ke rumah dan begitu juga sebaliknya…didiklah diri utk taat kepada Allah:)

    1. Salam Uztaz, saya setuju. Kadang2 mesti dah jadi adat nak sembahyang kat sebelah meja sendiri je kalu boleh. Rasany boleh buat undang2 kene solat kat surau yg disediakan sahaja.

Tinggalkan Jawapan

